BMW Isetta 1959

 

BMW har slett ikke alltid bygd store og påkostede biler. Da Isetta kom på gata, var det ti år siden andre verdenskrig – og det var ikke akkurat velstand som preget den tyske nasjonen. Tiden var moden for en knøttliten firehjuling med to seter, motorsykkelmotor på 12 hk i midten og kun én dør – foran. Man åpnet rett og slett hele fronten og steg inn til de to sitteplassene. Rattet var festet i døra, som også fungerte som støtfanger.
 

Isetta var på mange måter det tyske svaret på de søreuropeiske Fiatene. I Tyskland konkurrerte Isetta med Goggomobil, Messeshmitt, Heinkel og Zundapp
Isetta ble den mest populære. Bare i 1957 solgte BMW 40.000 av den.

Innen Isetta gikk inn i historien i 1962, var det bygd 161.728 eksemplarer av den eggformede bilen.

Dette eksemplaret er bygget opp av deler og vrak i 1996 ,
 og da etter å ha samlet deler i 10år før dette.
Den har motatt mange priser og utmerkelser gjennom årene, vært med på diverse videoer og reklamefilmer.
Det fine med et slikt kjøretøy er at du alltid treffer mennesker med et smil ! 

Motor :    1 sylindret 300ccm 4-takt m/ dynastart
Gear :     man. 4 + R
Toppfart: 90km/t (tar en uke)
Vekt:      340kg


   
 
 

Vår lille firmabil er en BMW Isetta fra 1959. Den har en 1 sylindret 4-taktsmotor på 300ccm. og den gjør 0 til 100 !! Bilen er restaurert helt i fra bunnen av.

 

 
BMW Isetta ble produsrt i Tyskland og England med henholdsvis 4 og 3 hjul. Morsomt er det å tenke på at denne lille krabaten reddet BMW's økonomi på slutten av femti-tallet
 

 

     
     
     


Her sammen med Toyota Celica 2000GT

Isetta-Linker:
www.bilhistorie.no
bmwworld.com
microcarmuseum.com
oldtimerteile.net
www.trefftiltusen.no
Mine BMW sider

 



 

Prosjekt Messerschmitt



Nytt prosjekt:
  Messerschmitt KR  200
fra 1956

KR 200 s historie:
 

Det hele startet, da den unge kreative ingeniør Fritz Fend stiftede sitt firma Fend Kraftfahrzeug GmbH Rosenheim i 1948. Fend hadde en fortid på forskellige bilfabrikker i Tyskland og på Messerschmitt fly- fabrikken i utviklingsafdelingen for jetmotorer. Formålet med firmaet var at bygge 3 hjulede kjøretøjer til krigsinvalider, noe der var et stort behov for efter 2. Verdenskrig.

Dette utviklede seg fra manuel fremdrift til motordrevne. De første med en lille 38 cc Viktoria knallert motor, senere 98 cc Sachs og 100 cc Riedel motorer. Den neste forbedreing blev et tandem design til to personer. Det var vanskelige tider i Tyskland på det tidspunktet, det skulle mere til for at lage en masseproduksjon, men hjelpen var nær. Professor Messerschmitt fra flyfabrikken af samme navn, havde fått forbud av de nye myndightene til å fremstille fly og manglet  noe at sette sine arbeidere til og da de to kjente hverandre, blev det til et samarbeide i 1953 med firmanavnet Regensburger Stahl und Metalbau GmbH Regensburg.

Den berømte flykonstruktør Professor Willy Messerschmitt, kjent for det legendariske Messerschmitt ME 109 jagerfly, visste virkelig noe om airodynamik og produsjon. Med ham og en moderne flyfabrik som partner var Fend klar til at fortsette og i marts 1953 kom den første Messerschmitt kabine roller KR 175 i handlen. En videreutvikling af KR 150 en prototype, som er meget lite kjent. KR 150 var færdig i sommeren 1952, den blev solgt i meget få eksemplarer.

KR 175 var kvikk og smidig og hadde stort sett samme komfort, som det var i cockpitten i et fly. Den var dog beheftet med en hel del mangler som i alle nykonstruksjoner. 2 år efter i 1955 presenterete Messerschmitt og Fend den videre utviklet model KR 200.

KR 200 hadde bedre utseende e med panorama frontrute utskjæring i forskjærmene, hjulkapsler og bredere sporvidde for bedre stabilitet. Motoren var større 191 cc og 10 hk. Dynastart og revers, den fungerer på den måten, at man via omkopling kan starte motoren så den går baklengs. Forbedret avfjæring med hydrauliske støtdempere. I stedet for motorsykkelstyre med håndbetjening et riktig fly ratt og pedalsett som i en ekte bil. KR 200 blev i løpet av sin produktionstid utviklet til det perfektionistiske. Gennomsnitlig blev der kun avsatt 2 Mark pr. bil til garanti reparationer.

I sluttenen av 1956 sluttet samarbeidet med Messerschmitt. Messerschmitt hade fått tillatelse til at bygge fly igen av myndighetene. Fend stiftet et nytt selskap i januar 1957 sammen med en av sine underleverandører Valentin Knott, som leverte hjulopheng, nav og bremser. Det blev til Fahrzeug und Maschinenbau GmbH Regensburg FMR.

Salgsslogan: Som jetjager for den lille mann. Da KR 200 kom på markedet ble salgssloganet: König der Roller. Kjelenavnet ble Karo.

Driftsutgiftene ble det fokuseret meget på i annonser. En besparelse dagligt på ½ l øl eller 2½ sigarett eller 4 stk. sjokolade var tilstrekkelig til å holde den kjørende.

Den 4 hjulede Messerschmitt Tg 500 med 2 cyl. motor og en tophastighed på 130 km/t var ikke mindre interessant, men visse børnesygdommer og ikke minst prisen på 3700 Mark kun 100 Mark billigere end en standard VW var årsaken til lave salgstall.

Salgstall: 1953-55 KR 175 knap 10.000 stk. ca. 30% til eksport.

1955-64 KR 200 over 30.000 stk. ca. 30% til eksport.

1958-61 Tg 500 (Tiger) ca. 320 stk. ca. 30% til eksport.

Priser: KR 175: DM 2100. KR 200 DM 2400-2600. Tg 500 (Tiger) DM 3700.

Det ble solgt mer enn 40.000 Messserschmitt fra 1953 til 1964, hvorav 30% til eksport. Norge blev ikke den store avtager av Messerschmitt av en eller anden grunn. Her var det BMW Isetta, som dominerte.  England var en av de store avtagere. Engelskmenneene  elsker den slags kjøretøyer med 3 hjul.5

KKR200 1956
 

HHva det hele begynte med





KR200 1959




Motor m elanlegg

Hit Counter     auto-sign.no     Tlf 90 19 40 84     Linker   "Firmabilen"   Copyright (c) elec.no 2007   

 


Sprengtegninger BMW Isetta Messerschmitt Manual